۱۳۹۵/۱۰/۱۴

منشور اخلاقی کارکنان

بسمه تعالی
« منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت »
این منشور به منظور اشاعه اعتلای فرهنگ اسلامی و ارزشهای انسانی و سازمانی در نظام اداری کشور و نمادینه کردن ابعاد آن در اندیشه وعمل کارمندان  دولت تدوین گردیده است . با اطلاع از اینکه کارمندان دولت  به عنوان بندگان  خدا و  خدمتگزاران  مردم  باید  تمامی  تلاش  و  همت  خود  را  برای  انجام هرچه بهتر  وظایف  شرعی  و  قانونی  و مسئولیتهای اداری بر مبنای باورها و ارزشهای اسلامی و افزایش سطح رضایتمندی مردم به کار گیرند ، خود را ملزم به رعایت اصول  و مفاد زیر می دانم :
 
الف : - اصول حاکم  بر منشور
اصل برابری : همه شهروندان دربرابرقانون برابرند و باید با  همه  آنان  در  1- شرایط   مشابه  رفتار  یکسان  داشت  . کارمندان  باید  در محدوده  وظایف شغلی  خود ،  امکان دسترسی برابر به خدمات دولتی را برای شهروندان فراهم کرده و با آنان بدون هیچ گونه تبعیض رفتار نمایند
 2- اصل حاکمیت قانون  در مناسبات اداری : همه امور دولتی مبنای قانونی  دارد   و تصمیمات   و   اقدامات   اداری   کارمندان   باید   بر اساس  احترام  به  قوانین  و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد
 3- اصل شهروند مداری (مردم مداری ) : هدف  غایی از تشکیل سازمانهای دولتی و استخدام کارمندان ، ارایه خدمت بهتر به مردم و شهروندان است . کارمندان باید در گفتار ، کردار و نگرشهای خود عنوان ((خدمتگزار مردم )) را متجلی سازند . کارمندان متعهد هستند که در تصمیم گیریها ، انجام وظایف و رفتارهای خود منافع و ترجیحات  مردم و شهروندان و مصالح عمومی را در نظر گیرند و امکان دسترسی راحت تر عام تر به خدمات دولتی را فراهم نمایند
 4- اصل احترام و اعتماد : کارمندان در تعاملات و رفتارهای خود با  سایر افرا د از قبیل  ما فوق ها ، زیر دستان ، همکاران و مراجعان باید احترام  آنان را حفظ نمایند ، به انتظارات و احساسات دیگران اهمیت قائل شده و بر مبنای اعتماد به طرف مقابل عمل کنند
5- اصل شفافیت : کارمندان باید تمامی اطلاعات مربوط به امور و فرایندهای جاری دستگاههای اجرایی (به غیر از اموری که در زمره  اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده قرار دارد ) را به طور شفاف در چهار چوب مقررات و ضوابط در اختیار ذینفعان قرار دهند . این اطلاعات ضمن مشخص کردن فرآیندهای سازمانی ، مبنای پاسخگویی کارمندان به مردم و مراجع ذیصلاح را فراهم می آورد
6- اصل پاسخگویی : سازمانهای دولتی برای مردم ایجاد می شوند و باید در برابر آنان پاسخگو باشند . کارمندان مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را برعهده  گرفته  و  در مورد آنها به مردم و مراجع ذیصلاح پاسخگو هستند
7- اصل عدم سوء استفاده از موقعیت شغلی : کارمندان نباید  از اختیارات و جایگاه شغلی و سازمانی خود در جهت منافع شخص یا گروه خاصی استفاده نمایند  اختیارات شغلی و سازمانی باید فقط برای انجام وظایف سازمانی و در جهت مصالح عمومی به کار گرفته شوند
9- اصل تعهد و وفاداری به سازمان : کارمندان باید نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف ، مأموریتها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقه مندی و تمام توان از طریق انجام صحیح وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی در راستای تحقق اهداف و ماموریتهای  سازمان تلاش نمایند
-             اصل به کار گیری مهارت و تخصص : کارمندان باید تلاش نمایند تا  مهارت  ،دانش  و  تخصص  مربوط  به  وظیفه شغلی  و  سازمانی  خود  را فرا گرفته  و  تمام توان فنی ، سازمانی به کار گیرند .                                                                                          
ب- مفاد منشور
10- انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی
11- به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیتها و حضور به موقع  در سازمان توجه نماییم
12- در انجام وظایف و مسئولیتها پشتکار وجدیت داشته و آنها را با دقت ،صحت و به موقع انجام دهیم
13- سعی نماییم تا دانش خود را در زمینه فعالیتهای سازمانی به روز نگه داشته و آنها را با توانمندی و ابتکار خود در انجام فعالیتهای اداری و سازمانی به کار گیریم
14- به ایده ها و افکار جدید ارزش قائل شده و برای اجرایی کردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنیم
15- برای افزایش بهره وری نظام اداری از طریق افزایش بهروری حیطه فعالیت خود تلاش کنیم
16- از امکانات تجهیزات و سرمایه های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده موثر و مطلوب از آنها بکوشیم
17- در انجام فعالیتها و تعاملات ، روابط خویشاوندی ، قومی ، جنسی ، نژادی ، مذهبی و غیره تاثیری در تصمیمات و اقداماتمان نداشته باشد
18- روحیه انتقاد پذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیتهایمان بدانیم
19- همیشه و در همه حال رضایت خدای متعال را مد نظر قرار داده و برآنچه که خداوند امر یا از آن نهی می کند ، توجه کامل داشته و او را ناظر بر اعمال و کردار خویش بدانیم
20- رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران
 21- مردم و شهروندان به عنوان ذی حق برای نظام اداری هستند ، تلاش نماییم با ایجاد ارتباط مناسب و ارایه خدمت بهتر ، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن  آنان ایجاد کنیم
22- در محدوده  وظایف  شغلی  ،  اطلاعات  و  راهنمایی  های  لازم  و مناسب  به ارباب رجوع  ارائه  و  زمینه  خدمات  ،  شفاف  سازی  صورت  دهیم 
23- به مراجعه کنندگان به صورت عادلانه و در چهار چوب قوانین ، مقررات و ضوابط خدمت ارایه دهیم
24- خواسته های قانونی ارباب رجوع را در چارچوب وظایف خود با صحت ، دقت و سرعت و بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینه اضافی به وی ارایه دهیم
25- به ارباب رجوع احترا م گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشاده رو باشیم
 
26- به نظرات و پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه کنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد نگاه کرده و بادید منطقی به آنها توجه کنیم
27- به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنیم
 28- سعی کنیم تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع ، پاسخگویی و گره گشایی از مشکلات مردم و مراجعان به یک ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل شود
29- روحیه کار جمعی را در خود تقویت کرده و در انجام فعالیتهای گروهی مشارکت جو و مشارکت پذیر باشیم
30- روحیه قدر دانی از دیگران را درخود تقویت کرده و سعی نماییم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهیم
31- دانش ، تجربه و توانمندیهای خود را به سعه صدر در اختیار همکاران قرار داده و در ارتقاء توانمندیهای آنان کوشا باشیم
32- تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نماییم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان پرهیز نماییم
  اینجانب ................. موارد فوق را با دقت مطالعه کرده و آنها را قبول می نمایم و تمامی تلاش و توان خود را برای برآوره کردن آنها به کار خواهم برد . توفیق در عمل به این نشور را از خداوند متعال خواستارم .

 



منبع : فرمانداری فاروج
تعداد بازدیدها : ۱۹۹
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید

اخبار استانداری
        
اخبار برگزیده